İki türlü mezhep vardır:
1.İtikadî Mezhepler:
Allah, peygamber, kıyamet, hesap, cennet, cehennem, kazâ-kader gibi iman ve inançla ilgili konuların en doğru biçimde nasıl kabul edileceğini ve nasıl inanılması gerektiğini bildiren mezheplerdir.
2. Amelî Mezhepler:
Namaz, oruç, hac, zekât gibi iman ve inançla ilgili konuların en doğru bir şekilde nasıl kabul edileceğini ve nasıl yapılacağını bildiren mezheplerdir.
İtikadda Hak Mezhepler
Mâtürîdî Mezhebi
Akaid konusunda Ebû Mansûr Muhammed b. Muhammed b. Mahmmud el-Mâtürîdî'nin (r.a.) görüşlerini benimseyenlerin oluşturduğu Ehl-i sünnet mezhebinin adıdır. İmam Mâtürîdî yaklaşık Hicrî 238 (852) yılında Türkistan'da Semerkand şehrinin bir köyü olan Mâtürîd'de doğmuştur. H. 333 (944) yılında Semerkand'da vefat etmiştir.
Eş'arî Mezhebi
Akaid konusunda EbÜ'l-Hasan Ali b. İsmail El Eş'arî'nin (r.a.) görüşlerini benimseyen Ehl-i sünnet mezhebine verilen isimdir. Mezhebin kurucusu olan İmam Eş'arî, H. 260 (873) yılında Basra'da doğmuş, H. 324 (936) yılında Bağdat'ta vefat etmiştir.
Amelde Hak Mezhepler
Hanefî Mezhebi
İmâm-ı Âzam Ebû Hanîfe'ye (r.a.) nispet edildiği için bu isimle anılmıştır. İmâm-ı Âzam Ebû Hanîfe'nin asıl adı Nu'mân b. Sâbit'tir. H. 80 (699) yılında Kûfe'de doğmuş, H. 150 (712) yılında Bağdat'ta vefat etmiştir. Kendisi ''İmâm-ı Âzam'' (büyük imam) lakabı ile anılır.
Mâlikî Mezhebi
Mâlik b. Enes'e, (r.a.) nispet edildiği için bu isimle anılmıştır. İmam Mâlik b. Enes, H. 93 (712) yılında Medine'de dünyaya gelmiş ve H. 179 (795) yılında vefat etmiştir.
Şâfiî Mezhebi
Şâfiî Muhammed b. İdrîs (r.a.) H. 150 (767) yılında Gazze şehrinde (Filistin) dünyaya gelmiştir. Dedesine nisbetle ''Şâfiî'' denmiştir. H. 198 yılında Mısır'a gitmiş ve H.204 (820) yılında orada vefat etmiştir.
Hanbelî Mezhebi
Hanbelî mezhebinin kurucusu Ahmed b. Muhammed b. Hanbel eş-Şeybânî (r.a.) H. 164 (780) yılında Bağdat'ta dünyaya gelmiş ve H. 241 (855) yılında Bağdat'ta vefat etmiştir.
Günümüzde yaşayan müslümanların büyük çoğunluğu, bu dört büyük mezhepten birine mensuptur. Her müslümanın mezhebindeki ictihadlara göre hayatını sürdürmesi, ilim ehlinin hassasiyetle üzerinde durduğu bir husustur.
1.İtikadî Mezhepler:
Allah, peygamber, kıyamet, hesap, cennet, cehennem, kazâ-kader gibi iman ve inançla ilgili konuların en doğru biçimde nasıl kabul edileceğini ve nasıl inanılması gerektiğini bildiren mezheplerdir.
2. Amelî Mezhepler:
Namaz, oruç, hac, zekât gibi iman ve inançla ilgili konuların en doğru bir şekilde nasıl kabul edileceğini ve nasıl yapılacağını bildiren mezheplerdir.
İtikadda Hak Mezhepler
Mâtürîdî Mezhebi
Akaid konusunda Ebû Mansûr Muhammed b. Muhammed b. Mahmmud el-Mâtürîdî'nin (r.a.) görüşlerini benimseyenlerin oluşturduğu Ehl-i sünnet mezhebinin adıdır. İmam Mâtürîdî yaklaşık Hicrî 238 (852) yılında Türkistan'da Semerkand şehrinin bir köyü olan Mâtürîd'de doğmuştur. H. 333 (944) yılında Semerkand'da vefat etmiştir.
Eş'arî Mezhebi
Akaid konusunda EbÜ'l-Hasan Ali b. İsmail El Eş'arî'nin (r.a.) görüşlerini benimseyen Ehl-i sünnet mezhebine verilen isimdir. Mezhebin kurucusu olan İmam Eş'arî, H. 260 (873) yılında Basra'da doğmuş, H. 324 (936) yılında Bağdat'ta vefat etmiştir.
Amelde Hak Mezhepler
Hanefî Mezhebi
İmâm-ı Âzam Ebû Hanîfe'ye (r.a.) nispet edildiği için bu isimle anılmıştır. İmâm-ı Âzam Ebû Hanîfe'nin asıl adı Nu'mân b. Sâbit'tir. H. 80 (699) yılında Kûfe'de doğmuş, H. 150 (712) yılında Bağdat'ta vefat etmiştir. Kendisi ''İmâm-ı Âzam'' (büyük imam) lakabı ile anılır.
Mâlikî Mezhebi
Mâlik b. Enes'e, (r.a.) nispet edildiği için bu isimle anılmıştır. İmam Mâlik b. Enes, H. 93 (712) yılında Medine'de dünyaya gelmiş ve H. 179 (795) yılında vefat etmiştir.
Şâfiî Mezhebi
Şâfiî Muhammed b. İdrîs (r.a.) H. 150 (767) yılında Gazze şehrinde (Filistin) dünyaya gelmiştir. Dedesine nisbetle ''Şâfiî'' denmiştir. H. 198 yılında Mısır'a gitmiş ve H.204 (820) yılında orada vefat etmiştir.
Hanbelî Mezhebi
Hanbelî mezhebinin kurucusu Ahmed b. Muhammed b. Hanbel eş-Şeybânî (r.a.) H. 164 (780) yılında Bağdat'ta dünyaya gelmiş ve H. 241 (855) yılında Bağdat'ta vefat etmiştir.
Günümüzde yaşayan müslümanların büyük çoğunluğu, bu dört büyük mezhepten birine mensuptur. Her müslümanın mezhebindeki ictihadlara göre hayatını sürdürmesi, ilim ehlinin hassasiyetle üzerinde durduğu bir husustur.
Utarit